Finansowy mentor radzi!

Rozliczenie umowy o dzieło

21 października 2019

W roku 2017 weszły w życie istotne zmiany w zasadach rozliczania umów - zleceń. Dotyczą one przede wszystkim ustalania stawek godzinowych za wykonywaną pracę. Podobnie jak w przypadku wszystkich innych, dość dużych zmian, również tutaj od razu pojawiły się liczne wątpliwości i niejasności. Warto zatem poświęcić tej sprawie nieco uwagi, aby móc znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania z tym związane.

W sieci można znaleźć szereg pytań od przedsiębiorców i pracodawców którzy nie do końca wiedzą, jak należy postępować zgodnie z nowymi przepisami. Przykładowo, ktoś prowadzi swoją działalność gospodarczą, i w dniu 19 stycznia chce zawrzeć umowę z pracownikiem, który ma rozpocząć pracę 6 lutego. Dla nowego pracownika umowa będzie jedynym tytułem uprawniającym do korzystania z ubezpieczeń społecznych. Pracodawca nie do końca wie jednak, w jakim terminie należy zgłosić pracownika do ZUS i jaki będzie zakres ubezpieczenia, z którego ma korzystać.

Forma współpracy?

Inne pytanie dotyczy kolejnej formy współpracy. Załóżmy, że ktoś prowadzi własną kancelarię prawniczą i świadczy usługi z zakresu doradcy prawnego. Nawiązuje współpracę z organizacją charytatywną, której udziela rad bezpłatnie, w ramach wolontariatu. Zawiera z organizacją umowę – zlecenie, na podstawie której również nieodpłatnie udziela doradztwa prawnego w miejscu przygotowanym i prowadzonym przez organizację. Trudno w takiej sytuacji orzec, czy taka umowa powinna zostać opodatkowana jako element prowadzonej przez siebie działalności.

Niektóre wątpliwości związane są z jeszcze innymi, na pozór niewielkimi sprawami. Artysta otrzymuje zlecenie od spółki, która zamówiła u niego obraz do zawieszenia w biurze. Wszystko odbywa się na podstawie umowy – zlecenia. Trzeba określić, czy zarobione w ten sposób pieniądze mają zostać rozliczone w ramach prowadzonej osobiście działalności.

Delegowanie pracowników

W nowych przepisach pojawiło się też wiele niejasności co do delegowania pracowników. Podsumowując, nowe przepisy wprowadziły zmiany w kwestiach takich jak ustalanie stawki godzinowej dla pracowników, delegowanie pracowników oraz ustalanie podstawy wysokości składek w ramach emerytur i rent.

Niemałym problemem jest także fakt, że przepisy zmieniają się dość często. Stale pojawiające się nowelizacje ustaw wprowadzają mnóstwo niejasności i sprawiają, że przedsiębiorcy muszą ciągle uważać, czy podejmowane przez nich czynności są wykonywane zgodnie z prawem.

Poniższy poradnik powstał z myślą o przedsiębiorcach, którzy chcą w prosty sposób dowiedzieć się wszystkiego o nowych przepisach. Przedstawia ona po kolei wszystkie kwestie, których dotyczyła zmiana w ustawach i wyjaśnia, jak należy się teraz z nimi obchodzić. Książka jest skierowana zarówno dla przedsiębiorców prowadzących różne formy działalności gospodarczej, jak i wykonawców świadczących swoje usługi na podstawie wymienionych wyżej umów. Opisuje ona wszystkie aspekty prowadzenia firmy oraz rozliczania swoich pracowników, zarówno za wykonane zadania jak i delegacje – również zagraniczne. Jest to także bogate źródło wiedzy dla każdego, kto po prostu interesuje się tą tematyką.

Autor

Redakcja finansowymentor.pl

To może Cię zainteresować

Komentarze (0)